קורס ריינו לתכשיטים

תוכנת ריינו היא התוכנה הפופולארית ביותר ליצירת תכשיטים כיום.
התוכנה מאפשרת ליצור מודלים של תכשיטים בתלת מימד. לאחר מכן ניתן להדפיס את הקובץ במדפסת תלת מימד ברזולוציה גבוהה מאד.
לאחר מכן על ידי תהליך של יציקת שעווה נעלמת, ניתן להפוך את המודל המודפס למתכת כמו כסף, זהב או פלטינה.
אנו מציעים קורס ריינו אישי לתחום התכשיטים ממומחה מוביל בישראל עם ידע מקצועי ייחודי ונסיון עצום של 15 שנים.

 

ריינו תכשיטים

סקירת ההיסטוריה של יצירת המודלים

הדור הראשון: משחר ההיסטוריה ועד היום, עיבוד מתכות באופן ידני, התכה, יציקה, רקיעה, חיתוך וניסור, הלחמה, שזירה, שיבוץ אבנים, צביעה ועוד.

הדור השני:  גילוף שעווה באופן ידני, התחלה ממגוון סוגים של שעוות, קשות יותר או פחות, אלסטיות יותר ופחות וגילוף בהן עם סכינים רחבות וגם צרות ועדינות עד להגעה לצורה הקרובה ביותר למודל הרצוי (טבעת, תליון, עגיל או כל תכשיט אחר). בעת הגילוף בדרך כלל מודדים עם כלי מדידה (קליברים) את הגדלים של התכשיט וגם את עובי החומר אשר לבסוף גם יקבע את משקל התכשיט ואת עלותו.
בין חסרונות השיטות האחרונות: חוסר דיוק, זמן יצירה ארוך, הצורך במיומנות ידנית גבוהה, קושי ליצור סימטריה באופן ידני בין שני צדדים של חלק שאמור להראות אותו דבר ומגבלה אדירה יחסית לשיטה הממוחשבת שמאפשרת ליצור כל צורה מעשית שעולה על הדימיון.

הדור השלישי: יצירת המודל באמצעות המחשב וגרפיקה תלת מימדית בתוכנת ריינו שאותו שולחים להדפסה במדפסת תלת מימד ברזולוציה גבוהה ובחומר סינטטי דמוי שעווה שניתן ליציקה. זאת הינה הדרך החדשה והמתקדמת ביותר ליצירת מודלים (אבי-טיפוס) של תכשיטים.

בשתי הדרכים האחרונות לוקחים את השעווה לבית יציקה של תכשיטים שזה ייעודו והוא הופך אותה למתכת על ידי תהליך של יציקת שעווה נעלמת. באותה הדרך יוצרים מגוון יציקות מתכת אחרות במגוון תחומים לרבות פסלי ברונזה גדולים.

הידע התיאורטי והמקצועי

תוכנת ריינו מאפשרת ליצור מודלים מסוגים רבים מאד, מגורדי שחקים מעוצבים ליאכטות ועד לתכשיטים קטנים.. כלי תחבורה, ריהוט, עיצוב מוצר כמו פלסטיקה של כל מה שמסביבנו, אדריכלות בניין, תכנון, יצירת הדמיות ותוכניות לביצוע של כל אובייקט תלת מימדי שקיים.

אך כדי ליצור אובייקט כלשהו, יש צורך בידע התיאורטי של אותו אובייקט. למשל, אם היינו מתבקשים ליצור אופניים, היינו צריכים לדעת את החוקים המסורתיים של יצירת אופניים: מידות כלליות, צורת השלדה, עובי השלדה, גובה הכידון, רוחב הכידון, קוטר סיבוב הפדלים, גובה הפדלים, המרחק בין הפדלים ועוד ועוד.. רק עד שמתחילים ליצור משהו מתחילים להבין כמה שאלות עולות ממנו.
עבור כלי שיט למשל, נצטרך לדעת אם הוא בנוי נכון לשהייה במים, אם הוא יצוף (ריינו מספקת גם הידרוסטטיקה ומאפשרת לדעת את זה) וכל דבר אחר שנכון לתחום ולכל תחום התורה שלו.

בתחום התכשיטים הדבר בדיוק אותו דבר, יש סוגי תכשיטים שאותם צריך להכיר שהם נפוצים ומסורתיים, למשל, טבעת סוליטייר (Solitaire Ring) או תליון דיאנה (Diana Pendant) וצמיד טניס (Tennis Bracelet) ועוד רבים, לדעת מידות שונות של מספר רב של סוגי חלקים מגוף הטבעת ועד לשיניים לשיבוץ יהלומים ממגוון סוגים כמו לאבנים גדולות (גם יהלומים) וסוגי שיבוצים כמו פאבה (Pave), שיבוץ updeck, שיבוץ עם קירות גלנץ, שיבוצי מריחה, לדעת לבנות צירים מורכבים לעגילים, תליונים, שרשראות וצמידים שבנויים מחוליות, לבנות מנעולים ולשוניות אבטחה למנעולים במידת הצורך כדי שלא יפתחו ועוד ועוד..

טיפ אישי:
כל מי שמעוניין להפוך למודליסט של תכשיטים, יהיה חייב ללמוד את החומר התאורטי הזה בנוסף ללימוד התוכנה עצמה.
אם אתם חדשים ביצירת תכשיטים ומעוניינים להיכנס לתחום, ככלל אם שואלים אותי אני ממש לא ממליץ ללמוד את השיטות המסורתיות של הצורפות הקלאסית כפי שהיא מוזכרת כאן למעלה בדור הראשון כיוון שעם הטכנולוגיה של היום, אין ממש טעם בשיטות ה”פרימיטיביות” של פעם למרות שלפעמים אנשים אומרים שהם אוהבים “להרגיש עם הידיים”, לרוב זה לא כלכלי, למעט הדברים היחידים שעדיין אפשר וצריך לעשות רק ביד כמו העיבוד שלאחר היציקה ושאר העבודות: ליטוש ראשוני ופוליש להברקה סופית, ניסור, הלחמה, שיבוץ, כיפוף שיניים לשיבוץ, שיבוץ סוגי שיבוץ לא נפוצים ויצירת טקסטורות: למשל לקחת ראש של מברשת משערות מתכת על דרמל (Dremel- השם הלא רשמי של המקדחה שהצורף מחזיק ביד) ויצירה של מרקם, טקסטורה של מתכת מוברשת על תכשיט (למשל Brushed gold). דבר שמפאת העובי המיניאטורי של השריטות, לא ניתן להשיג בדיוק את אותו האפקט במודל ממוחשב ויציקה.

את רוב העבודות הנ”ל ניתן למסור לבעלי מלאכה לאחר שלב יציקת המודל, צורף ומשבץ, על מנת שיסיימו את התכשיט בעבור עלויות סבירות לעומת רכישת כל הכלים הנדרשים כדי לעבד תכשיטים, למידת המיומנויות הנדרשות (והמלצתי היא שעדיף על ידי שיעורים פרטיים מצורף ולא במסגרת לימודים ארוכה יותר שתיקח יותר זמן ולא בהכרח תיתן ערך מוסף) והשקעת הזמן הנדרש בעיבוד וסיום התכשיטים.

בשורה התחתונה: אם אתם חדשים בתחום ורוצים להיכנס אליו, אתם צריכים ללמוד את התאוריה של התכשיטים, לדעת איך תכשיט נבנה, מה מסורתי לעשות, איך הדברים אמורים להראות (עוד לפני שהתחלתם להמציא בעצמכם) ולדעת מה הוא המשך תהליך היציקה והעיבוד של התכשיט ולאו דווקא לדעת לעשות אותו. שכן גם המודליסטים שגילפו בשעווה עשרות שנים, לא בהכרח עשו גם את הצורפות של אותו מודל שהם גילפו.

מתוך סרטון התערוכה שלנו לתערוכת Jovella שנת 2016, כל המודלים עוצבו, תוכננו ומודלו ע”י רועי צדוק.

מודליסטית הוא תפקידמקצוע בפני עצמו. המודליסט יכול להיות גם זה שעיצב את התכשיט בתור מעצב-יוצר, ויכול להיות גם שהוא קיבל הנחיות ליצירת התכשיט ממישהו אחר, למשל, תכשיטן (בעל חנות למשל) שמבקש ממודליסטית שיכין לו טבעת סוליטייר עבור לקוחה, עבור אבן (יהלום) חצי קראט בעיצוב מסויים (שאולי צייר על נייר או הראה דוגמה של טבעת דומה מתמונה) עם יהלומים קטנים בגודל מסוים בצדדים וכו’..

תהליך יצירת תכשיט

עיצוב- הגיית הרעיון של איך יראה התכשיט, איזה אלמנטים יהיו בו, אבנים, ציפויים, טקסטורות, מה יהיו מידותיו וכו’.

מידול- הבאת הרעיון העיצובי לידי מימוש וביצוע על ידי יצירת המודל בתלת מימד בריינו במחשב כולל הכנות לשיבוץ אבנים אם יש צורך בכך (למשל יצירת חורים ושיניים בולטות) והתחשבות בהמשך תהליך יצירת התכשיט, כמו למשל, כדי שיהיה אפשר לעשות פוליש בכל חלקי התכשיט הניראים לעין, לפעמים יש צורך ליצור אותו בחלקים נפרדים שהצורף ילחים לאחר מכן יחד. הגדלת המודל לפני הדפסה עבור ההתחשבות בכיווץ שנובע לרוב מיצירת תבנית הגומי של התכשיט ועוד רבים. הדפסת המודל במדפסת תלת מימד ע”י בית היציקה או עסק אחר ומסירה לבית היציקה (או בשלב מתקדם יותר, רכישת מדפסת תלת מימד לתכשיטים).

צורפות- לאחר היציקה, גם זהב נראה מט ולא מבריק ובכלל לא נראה כמו תכשיט, זאת כיוון שהשכבה החיצונית של המתכת מחומצנת. לאחר ליטוש קל איפילו עם פצירה, מיד ניתן לראות איך המתכת שמתחת מבריקה. ליטוש ראשוני כולל של היציקה שהתקבלה מבית היציקה נעשה בדרך על ידי תוף מיוחד עבור מטרה זאת (טרומל מגרמנית או Tumbler באנגלית) שמסתובב 24 שעות עם אבנים או סיכות או כדורים ממתכת בתוכו בנוסף לנוזל מֵאכֶל כלשהו. מה שגורם להורדת שכבה דקה מאד מהתכשיט ומביא לליטוש ראשוני. לאחר מכן ליטוש ידני באמצעות מנוע ומברשות פוליש והדרמל בשולחן הצורפות עם מברשות מתאימות וגם הלחמות של חלקים אם יש צורך בכך וליטוש נוסף.

יצירת תבנית גומי- במקרה הצורך, בשלב זה עושים תבנית גומי לתכשיט, תבנית שמאפשרת ליצור שעוות רבות נוספות ממנה ע”י בית היציקה (או ע”י מכשיר הזרקת שעווה שניתן לרכוש). זאת על מנת שלא להדפיס שוב ושוב את המודל בתלת מימד, תהליך שלוקח זמן וכסף. תבנית הגומי מכווצת את המודל ב 5% בדרך כלל ואם נדע מראש שאנחנו רוצים ליצור את המודל כאבטיפוס שממנו ניצור המון העתקים, נגדיל את המודל שלנו ב 5% (לרוב אך יש יוצאים מהכלל) כדי שאחרי הגומי הוא יחזור ל 100% וניצק אותו בכסף. נלטש אותו ונעשה לו גומי, מהגומי נוציא שעווה שתהיה בגודל הסופי 100% שאותה ניצק בזהב או בכסף.
מודל “חד פעמי” עבור לקוחה עם השם שלה מוטבע למשל, לא ימכר לאף אחד אחר, ולכן לא נעשה לו תבנית גומי וגם לא נגדיל אותו מראש. מודל שאנו מצפים שימכר בכמות, נגדיל כדי ליצור ממנו העתקים. אין עלות בהוצאת שעווה מתבנית הגומי. יצירת תבנית הגומי עצמה עולה כמה עשרות שקלים בדר”כ וגם נעשית ע”י בעל מקצוע ליצירת גומיות. בדר”כ, בבתי יציקות מציעים את השירות הזה. ככה שסביר לראות הודעת אי-מייל כמו: “מצורף קובץ להדפסה ויציקה בכסף” לאחר מכן לאסוף את היציקה, ללטש אותה בעצמנו או ע”י צורף ואז למסור חזרה לבית היציקה ליצירת תבנית גומי ויציקה בזהב או בכסף.

שיבוץ- שיבוץ אבני חן או יהלומים על ידי משבץ אבנים. שיבוץ איכותי מקנה ניראות יפה ומבטיח את הסיכויים הגבוהים ביותר שאבנים לא יפלו מהתכשיט עם הזמן.

צורפות נוספת- לאחר השיבוץ יש צורך בליטוש נוסף, ליטוש סופי שמבריק את התכשיט. אם יש צורך בציפוי רודיום שעושים לתכשיטים מזהב לבן או מכסף שלא רוצים שישחיר, הצורף מצפה את התכשיט. הציפוי נעשה על ידי טבילת התכשיט למספר דקות בתמיסת של מים עם נוזל מתכת הרודיום, המים מחושמלים על ידי שתי אלקטרודות, פלוס ומינוס, מה שגורם למתכת הרודיום להיצמד למתכת של התכשיט באופן שווה בדרך כלל ויוצרת ציפוי דק של מתכת לבנה.כל תכשיט זהב לבן עובר ציפוי רודיום. תכשיט זהב לבן שלא יהיה מצופה יראה צהבהב. כמו כן, עם השנים כשהציפוי נשחק, גם ע”י זיעה ושפשוף, התכשיט יכול להתחיל להיראות צהבהב באיזורים מסויימים. תמיד ניתן לעשות ציפוי רודיום מחדש לתכשיט מזהב לבן בעלות נמוכה.

סיום התכשיט.

תליון “רב הנסתר על הנגלה”. עיצוב: רוני טוחנר. עיצוב נוסף, תכנון (כולל רעיון המגנטים) ומידול בריינו: רועי צדוק.

תליון מורכב שמכיל בתוכו תליונים נוספים להחלפה הנתפסים בעזרת מגנטים חזקים.
ניתן לראות את החלקים השונים: תליוני עין, לב וחמסה,ה- Bail, שהוא החלק שבו נכנסת השרשרת, המשובץ בעצמו.
הציר של הכדור שמהווה חלק אחד מהכדור וכמעט שלא בולט לאחר הסגירה.
והתפס בצד הנגדי שנתפס ב”קליק” ונפתח באמצעות קצת כוח עם האצבע.

קורס ריינו לתכשיטים

כל האמור כאן הוא על קצה המזלג, החומר התאורטי של איך בנוי תכשיט, הוא באמת מהווה תורה שלמה שמודליסטית של תכשיטים חייבת ללמוד בנוסף ללמידת התוכנה עצמה. תוכלו ללמוד את כל מה שצריך כדי להיות מודליסטים מקצועיים ברמה הגבוהה ביותר מרועי צדוק, מדריך מורשה לתוכנת ריינו ע”י החברה היצרנית McNeel, רועי בקי בכל תחומי הענף וברזי המקצוע, מומחה בעל ניסיון רב של מאות מודלים מכל סוגי התכשיטים. כל המודלים של התכשיטים שיצר הודפסו במדפסות תלת מימד מסוגים שונים על ידו או על ידי אחרים ולאחר מכן עברו את כל תהליך יצירת התכשיט, מההדפסה ליציקה לעיבוד, שיבוץ וגימור לכדי תכשיטים מדהימים. תכשיטים שברובם מורכבים בדרגות הקושי הגבוהות ביותר ושעלות חלקם מאות אלפי דולרים לתכשיט סופי אחד, לרבות תכשיטים שנמכרו לסלבריטיז בעולם.

טיפ אישי: אין מקום בארץ (לרבות כל המכללות שמלמדות תואר שלם וארוך בעיצוב תכשיטים) וכמעט שלא בעולם מקום שמלמד את התאוריה של יצירת תכשיטים (מבלי ללמד גם צורפות ידנית קלאסית) בצורה המקיפה והיסודית כפי שאני מלמד אותה וממורה בעל ניסיון ביצירה של מאות מודלים של תכשיטים (ולא של דברים אחרים) ובשילוב לימוד תוכנת ריינו בקורס פרטי ומקצועי ברמה הגבוהה ביותר של 15 שיעורים של 4 שעות כל אחד. בתוכנה לומדים שיטות ייחודיות שפיתחתי שמאפשרות יצירת תכשיטים ושיבוצי יהלומים בדרכים יעילות ומהירות. הידע התיאורטי הנ”ל עובר בדר”כ רק במשפחה, מהורים לילדים מדודים לאחיינים וכו’. הוא מתומצת, מהוקצע, ומוגש לכם על ע”י מומחה מוביל בתחום “על מגש מזהב”.

תפריט